Nach positiver Absolvierung der Lehrveranstaltung sind Studierende in der Lage...
Im Zuge dieser Lehrveranstaltung soll ein grundlegendes Verständnis qualitativer and quantitativer Methoden vermittelt werden. Relvante Theorien sollen kritisch verstanden und für das Design und die Evaluierung von Technologien angewandt werden.
[NOTE: it is essential that ALL students watch ALL of the videos and attend all of the sessions, which are front loaded to October/November]
Es werden Methoden vermittelt, welche zu einem besseren Verstehen der Menschen und deren Anwendungskontexte beitragen, um die Entwicklung, das Design und die Evaluierung interaktiver Produkte und Systeme zu verbessern.
1. Zentrale qualitative Fähigkeiten für User Research
Datensammlung/ User Studie: Beobachtung, Intervies; Datenanalyse qualitativer Daten und "Affinity Mapping" / "thematic analysis" Ansatz.
2. Zusätzliche qualitative und partizipative Methoden und Theorien:
Datensammlung: Verwendung von Video; Experience sampling, bio/physiologische sensing, Eye tracking, Online Ethnografie.
Einsichten zum Design
Theorien: Ethnomethodologie; grounded theory usw.
3. Grundlegende quantitative Methoden
Umfragen- und Fragebogendesign, deskriptive Statistik, Laborbasierte Studien, experimentelle Studien
Lehrmethode
Flipped classroom model - with video-recorded lectures and readings in advance of interactive sessions where you can ask questions, discuss the content and engage in interactive activities.
Die Methoden zur Lehre werden unterschiedlich sein, dabei ist ein großer Teil mit der Arbeit an kleinen Gruppenprojekten verbunden, aber auch "learning by doing" und Reflexion.
- Großes finales Gruppenprojekt in welchem Studierende selbstgewählte Methoden anwenden sollen. Der Fokus hierbei liegt bei User Research, die Ergebnisse sollen auf Designempehlungen und/oder konzeptuelle Prototypen hin verwendet werden (siehe entsprechenden PR Kurs).
[Note: we have been advised to say 'hybrid' given current uncertainties but our hope is that we will be able to deliver the course in person as the main modality.]
ECTS Aufschlüsselung: 3ECTS = 75 Stunden
10 hrs - recorded video lectures incl sketches20 hrs - online sessions/workshops (of which 3 hrs joint with PR)6 hrs - Reading & exercises4 hrs – Group exercises (interviews)15 hrs - Qualitative methods report
12 hrs - Other methods report8 hrs – Quantitative assessment (incl prep)
[Note: core content of the course will be delivered via blocked sessions heavily weighted in Oct-Nov. Dates of actual meetings will be confirmed in opening lecture. While we have scheduled 2-3 hours for each online session, many will finish earlier depending on questions and content.]
Die Benotung basiert auf der erfolgreichen Beteiligung an:
Note: all components of the assessment have to be passed to receive an overall pass mark. Once the first assessment is submitted, a certificate will be issued at end of term.
Voraussetzung für die Anmeldung ist eine Fortmeldung zu einem der folgenden Studien:
NOTE: there is limit to number of people we can accept on this due to its intensive teaching nature.
Students should have completed their Bachelors degree and be enrolled in Masters.
If the course is oversubscribed, priority will be given to 'first come, first accepted' on the list, especially if they are Media Informatics Masters students and/or students who were on the waiting list in 2021 and couldn't get in (NOTE: please send an email with a note if you were one of the students who missed out from the waiting list last year). If there are students from other faculties, priority will be given to Informatics Masters students.