330.309 Leadership
This course is in all assigned curricula part of the STEOP.
This course is in at least 1 assigned curriculum part of the STEOP.

2024S, VU, 2.0h, 3.0EC

Properties

  • Semester hours: 2.0
  • Credits: 3.0
  • Type: VU Lecture and Exercise
  • Format: Presence

Learning outcomes

After successful completion of the course, students are able to 

understand how behavior in organizations (Organizational Behavior) comes about. For this purpose, an understanding of how individual abilities, group dynamic processes, and organizational framework conditions affect motivation, which ultimately influences behavior. On this basis, students know how they can impact employees and teams as managers. To this end, they learn to comprehensively fill the leadership role, set priorities, and evaluate different options for action (situational leadership) as a leader and also apply them in (group dynamic) exercises or to solve current cases.

 

Subject of course

Managers strive to influence their employees and teams. To do so, however, they need a firm understanding of how employee behavior occurs in the organizational context and how they "lead" themselves in order to be able to exert influence effectively. To this end, students learn in this course:

- The basics of behavior in organizations (individual, group, organization, and motivation) as a Performance Core.

- The possibilities of influence through self-leadership, team leadership, and leadership in an organizational context

- Filling leadership roles, developing a leadership identity, and setting priorities

The basics of situational leadership, power, and authority

 

Teaching methods

- Theory & method inputs

- Interactive group exercises (especially outdoor)

- Discussions & reflections

Mode of examination

Written

Lecturers

Institute

Course dates

DayTimeDateLocationDescription
Tue10:00 - 15:0011.06.2024Seminarraum Lehar 02 VU Leadership
Wed09:00 - 14:0012.06.2024Seminarraum Lehar 02 VU Leadership
Tue09:00 - 14:0018.06.2024Seminarraum BA 02C VU Leadership
Wed09:00 - 14:0019.06.2024Seminarraum BD 02C VU Leadership

Examination modalities

- Presence and participation in class

- Home-Work Assignment

Course registration

Begin End Deregistration end
31.01.2024 07:00 30.04.2024 23:59

Curricula

Study CodeObligationSemesterPrecon.Info
066 482 Mechanical Engineering - Management Mandatory electiveSTEOP
Course requires the completion of the introductory and orientation phase
ALG For all Students Elective

Literature

Schreyögg, Georg, Koch, Jochen (2020): Grundlagen des Managements. 8. Auflage. Wiesbaden: Gabler; Kapitel 11: Führung in Organisationen, 523-580

Kapitel 11 ist der Managementfunktion Führung und damit der Frage nach den Erfolgsbedingungen, Möglichkeiten und Grenzen der direkten sozialen Einflussnahme in Organisationen gewidmet. Das Kapitel folgt und rekonstruiert den Erkenntnisfortschritt, den die Führungsforschung im Hinblick auf die Praxis erfolgreicher Führung und deren theoretischer Erklärung bis heute vollzogen hat und startet mit den eher einfachen und traditionellen Vorstellungen von Führung, wie diese mit den Eigenschafts-, den Führungsstilansätzen und schließlich den situativen Theorien der Führung vorliegen. In diesen Konzepten wird Führung sehr stark mit Blick auf die Person der Führungskraft und deren (situativem) Verhalten versucht zu erklären. Mit der im vierten Abschnitt vorzustellenden attributionstheoretischen Wende und dem Konzept impliziter Führungstheorien wird die Bedeutung derjenigen, auf die Führung ausgeübt wird, für den Führungsprozess immer deutlicher und damit die Einsicht, dass zur Erklärung von Führung nicht nur Führende und Geführte, sondern insbesondere auch das Interaktionsgeschehen zu betrachten gilt. Die darauffolgenden Abschnitte widmen sich den drei zentralen Interaktionstheorien der Führung: dem Einflussprozessmodell, der LMX-Theorie sowie der Identitätstheorie der Führung.

Miscellaneous

Language

German