Covid-regulations apply until further notice regarding exams!
*********************************************************************
PLEASE NOTE: All exams at our institute are to be taken in GERMAN!
Exams to this course take place (in writing) at the institute's monthly exam dates (the dates can be seen on our homepage www.ifa.tuwien.ac.at or on the TISS page of lecture 315.282 "KFZ-Technik", all dates given there are potential exam dates for this course). The course will not be examined every single month, but - depending on demand and space in the lecture hall - as often as possible! Registrations are only possible for the next possible exam date!
Exam registrations and de-registrations take place in TISS (if an exam date has already been posted). If there is no exam date visible in TISS, please send an e-mail to info@ifa.tuwien.ac.at, specifying the course, your matriculation number and your study code.
As all our written exams take place in parallel, registration for only one exam is permitted per exam date! Multiple registrations will not be tolerated! Failure to turn up to an exam to which the student has registered will result in an 8-week ban on the exam (in accordance with section 18a of the Statute on Study Law)! De-registrations after the registration deadline will not be considered!
Script will be provided in TISS!
Books:
Niki Lauda Formel 1, Technik und Praxis des Grand Prix Sports 1975, F. Indra Verlag Orac Wien ISBN 3-85368-817-9
Niki Lauda, die neue Formel 1, Das Turbo Zeitalter 1982, F. Indra, Verlag Orac Wien ISBN 3-83568-910-8
Schnelle Motoren seziert und frisiert, Helmut Hütten 1984. Motorenbuchverlag Stuttgart ISBN 3-87943-974-8
Formel 1 Motoren – Leistung am Limit, G. Hack, F. Indra, 1997, Motorbuchverlag Stuttgart, ISBN 3-613-01803-9
Mehrventilmotoren Entwicklung-Technik-Typen, G. Hack, F. Indra, 2003, Motorbuchverlag Stuttgart, ISBN 3-613-02260-5
Classic Racing Engines, Karl Ludwigsen, 2001, Haynes Publishing, ISBN 1-85960-649-0
Formula 1 Technology, Peter Wright 2001, SAE International, ISBN 0-7680-0234-6
Formel 1 Technik unter der Lupe, David Tremayne 2002, Motorbuchverlag, ISBN 3-613-02114-5
Ferrari Formula 1, Peter Wright 2003, SAE International, ISBN 0-7680-1341-0
Rennwagentechnik, Michael Trzesniowski 2010, Springer Fachmedien, Wiesbaden, SBN 978-3-8348-0857-8
How to build a car, Adrian Newey 2018, Pantauro Verlag, ISBN 978-3-7105-0031-2
Related papers and presentations:
Der Audi V8 FSI Biturbo Motor für das 24-Stunden Rennen in Le Mans, Dipl.-Ing. U. Baretzky, Dr. W. Ullrich, Dipl.-Ing. H. Diel, 24. Wiener Motorensymposium, 15./16. Mai 2003
Optimierte Entwicklungsmethode zur Verbesserung der Gemischaufbereitung für den Audi R8 FSI Motor für Le Mans, Dipl.-Ing. U. Baretzky, Dr. W. Ullrich, Dipl.-Ing. T. Pfeffer, 25. Wiener Motorensymposium, 29./30. April 2004
Audi – Der Sieger von Le Mans, Dr. W. Ullrich, ÖVK Vortrag Wien, 11. Mai 2004
Der V10 TDI für die 24h von Le Mans, Dipl.-Ing. U. Baretzky, Dr. W. Ullrich, Dipl.-Ing. H. Diel, 32. Wiener Motorensymposium, 5./6. Mai 2011
Der 3,7l V6 TDI für die 24h von Le Mans - Sieg einer neuen Idee, Dipl.-Ing. U. Baretzky, Dr. W. Ullrich, Dipl.-Ing. W. Hatz, 34. Wiener Motorensymposium, 25./26. April 2013
Audi: 35 Jahre erfolgreich im Motorsport, Dr. W. Ullrich, ÖVK Vortrag Wien, 2. Februar 2017
Der 4,0l V6 TDI für die 24h von Le Mans - Sieg der Effizienz, Dipl.-Ing. U. Baretzky, Dr. W. Ullrich, Dipl.-Ing. H. Diel, 39. Wiener Motorensymposium, 26./27. April 2018
Effizienzentwicklung am Beispiel des 4,0l V6 TDI für Le Mans und Ausblick für künftige Reglements, Dipl.-Ing. U. Baretzky, Dr. W. Ullrich, ÖVK Vortrag Wien, 3. Dezember 2018