Nach positiver Absolvierung der Lehrveranstaltung sind Studierende in der Lage, über das jeweilige Thema des Vertiefungsseminars einen Überblick zum Stand der Forschung zu haben. Sie können sich im Thema orientieren und finden sich mit ihren eigenen Recherchen zurecht. Zudem haben sie gelernt, zu argumentieren und in der Diskussion eigene Fragestellung einzubringen und zu entwickeln.
The main reading will be a selection of articles and book chapters around the interest in relating PRESENT TENSE POETICS to CODIFICATION AND MEMORY, tbd.
The weekly meetings entail:
- readings of approx. 30 pages
The seminar is conducted as a joint course with PHD candidates from ETH Zurich. It can be joined either actively (with the rewards of 3 ECTS) or passively (as a listener, without credit points).
Here is our ZOOM Room for the Course – we meet Mondays 6-8 pm.
Topic: PHD Course WS 2020
Time: This is a recurring meeting
Join Zoom Meeting
https://tuwien.zoom.us/j/97785637637?pwd=VDd0UTVwOFlIOHJ1cmo4Sk9wNzlaQT09
close readings, lectures, argumentation, discussion.
Bisherige Vertiefungsthemen im Dissertantenseminar von Vera Bühlmann:
DATA AND THE FOLD OF THE GIVEN (2019)
(Michel Serres, The Incandescent (2019) und Vera Bühlmann, Information and Mathematics in the Philosophy of Michel Serres (2020))
BILDVERLUST UND AUTONOMIE DER BILDER (2018)
(Peter Handke, Bildverlust (2002); Francois Laruelle, The Concept of Non-Photography (2011); Sean Cubitt, Daniel Palmer and Nathaniel Tkacz (eds.), Digital Light (2015); Erasmus von Rotterdam, Copia (1512); B.Rottmann, Signifying Nothing: the Semiotics of Zero (1993)).
CHANCE (2017)
Elie Ayache, The Blank Swan: The End of Probability (2010); Nicholas Taleb, The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable (2010); Jacques Monod, "Of Strange Objects", in Chance and Necessity (1974))
MICHEL SERRES AND GNOMONICS IN THE DIGITAL (2016)
(Michel Serres, Origins of Geometry (1993); Michel Serres, The Parasite (1980))
Beachten Sie beim Verfassen der Ausarbeitung bitte die Richtlinie der TU Wien zum Umgang mit Plagiaten:
Leitfaden zum Umgang mit Plagiaten (PDF)