Bewegte Bilder untersucht klassische Ausstellungen und verschiedene filmische Repräsentationen von Architektur, angefangen von der Selektion über die Bearbeitung bis hin zum Postproduktionprozess. Wir werfen einen Blick auf die zweckgebundene Manipualtion von architektonischen Objekten anhand einer Reihe von internationalen Beispielen.
Philip Johnson bragged that two exhibitions he curated at the MoMA in New York launched major architectural movements: the international style in 1932 and deconstructivism in 1988. As a trained art historian, Johnson had carefully selected the material and rigorously organized it in order to suggest an ideology, a genealogy, and a teleology for a movement where others before him had only discerned unconnected projects.
The limited information that an exhibition provides lends the curators remarkable freedom and power to shape the perception of the visitors and virtually create, for example, national architectures. If successful, such manipulations can become self-realizing prophecies.
12.10. Intro Modul um 10.30 Uhr
17.10. Beginn der Vorlesung Bewegte Bilder um 9:30 Uhr
schriftliche Prüfung, Übungsblätter