187.A90 Game Design Canceled

2018S, VU, 2.0h, 3.0EC

Properties

  • Semester hours: 2.0
  • Credits: 3.0
  • Type: VU Lecture and Exercise

Aim of course

- Understanding the cognitive processes in the brain of the players (Why want to play people and especially children?)
- Understand the relationship between game mechanics with particular social and psychological dynamics which can be experienced during the games to be derived therefrom special game-world experiences.
- Understand the importance of creation in games by means of semiotics and narrative forms.
- Understanding the social conditions and effects of gambling, such as identity in role-playing, deepening and differentiation of social ties and skills, etc.
- Understand cultural contexts and manifestations of digital games as "art games", political games, Gamification, the representation of violence in computer games, etc.

Subject of course

- Discussion of many examples of current, special and very different games
- MDA Framework to reflect the expansion and differentiation of ability on game ideas, to argue this and formulate.

Additional information

ECTS Breakdown: 30 Stunden Vorlesungen zu Game Design Grundlagen:

  • Verstehen der kognitiven Vorgänge im Gehirn der Spieler (Warum wollen Menschen und vor allem Kinder spielen?)
  • Verstehen der Zusammenhänge zwischen Spielmechaniken mit bestimmten sozialen und psychologischen Dynamiken, die während dem Spielen erlebbar werden bis zu daraus ableitbaren speziellen Spielwelterfahrungen.
  • Verstehen der Bedeutungsschaffung in Spielen mittels Semiotik und Erzählformen.
  • Verstehen der sozialen Bedingungen und Wirkungen des Spielens, wie Identitäts- Findung in Rollenspielen, Vertiefung und Differenzierung sozialer Bindungen und Kompetenzen, etc.
  • Verstehen kultureller Zusammenhänge und Erscheinungen digitaler Spiele, wie "Kunstspiele", politische Spiele, Gamification, Gewaltdarstellung in Computer- spielen etc.
  • Besprechung vieler Beispiele aktueller, besonderer und sehr unterschiedlicher Spiele 

20 Stunden: Vorbereitende Lektüre zu einzelnen Vorlesungen aus: Johan Huizinga (Autor), Andreas Flitner (Hrsg.): Homo ludens. Vom Ursprung der Kultur im Spiel (¿Homo ludens¿, 1939). Rowohlt Verlag, Reinbek 2009
Raph Koster, Theory of Fun for Game Design, O'Reilly Media; Second Edition edition (November 29, 2013)
Katie Salen, Eric Zimmermann, The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology, The MIT Press (November 23, 2005)
Chris Crawford, Chris Crawford on Game Design, New Riders; 1 edition (June 28, 2003) 25 Stunden: In Kombination mit den in der Übung zu entwickelnden Spielkonzepten: Schriftliche Verteidigung der eigenen Spielideen im Kontext des jeweiligen Vorlesungsthemas. 

Lecturers

Institute

Course registration

Begin End Deregistration end
12.03.2018 09:00 05.05.2018 23:59

Registration modalities

nur in Kombination mit Game Design VU möglich

Curricula

Study CodeObligationSemesterPrecon.Info
No records found.

Literature

No lecture notes are available.

Language

German