187.131 Learning in Electronic Networks
This course is in all assigned curricula part of the STEOP.
This course is in at least 1 assigned curriculum part of the STEOP.

2018W, VO, 2.0h, 3.0EC

Properties

  • Semester hours: 2.0
  • Credits: 3.0
  • Type: VO Lecture

Aim of course

The aim of this course is to give an introduction into Psychology of Learning, Cognitive Psychology and Human-Computer Interaction.

Subject of course

It is not clear whether learning via the Internet is more efficient than learning in a classroom. Advantages and disadvantages of networked learning will be discussed.

Additional information

Bei der Prüfung dürfen keine Unterlagen verwendet werden.

 

ECTS Breakdown: 3 ECTS=75 Stunden

28 Stunden Vorlesung

2 Stunden Prüfung

45 Stunden Vorbereitung Prüfung

 

 

Lecturers

Institute

Course dates

DayTimeDateLocationDescription
Fri15:30 - 17:3012.10.2018 - 18.01.2019EI 3A Hörsaal Networked Learning
Learning in Electronic Networks - Single appointments
DayDateTimeLocationDescription
Fri12.10.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri19.10.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri09.11.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri16.11.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri23.11.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri30.11.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri07.12.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri14.12.201815:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri11.01.201915:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning
Fri18.01.201915:30 - 17:30EI 3A Hörsaal Networked Learning

Examination modalities

Die Arbeitszeit der Prüfung beträgt 90 Minuten und es dürfen keine Unterlagen verwendet werden. Studieren Sie bitte sowohl die Folien der LV, als auch die Erläuterungen zu den Folien (die Version von 2007 ist die aktuelle). Grundlage für den Prüfungsstoff sind die Unterlagen im Netz, diese Unterlagen sind allerdings eher knapp. In der Vorlesung werden viele Konzepte wesentlich ausführlicher erklärt. Es gibt ein Dokument mit Hinweisen zur Prüfung, das Sie darüber informiert, welche Schwerpunkte ich bei den Prüfungen setze.

Course registration

Begin End Deregistration end
05.10.2018 00:00 14.12.2018 23:59 13.11.2018 23:59

Curricula

Study CodeObligationSemesterPrecon.Info
033 532 Media Informatics and Visual Computing Mandatory electiveSTEOP
Course requires the completion of the introductory and orientation phase
066 950 Didactic for Informatics Mandatory

Literature

Driscoll, M.P.: Psychology of Learning for Instruction. Boston 2000 (Lerntheorien)

Lindsay, P.H., Norman, D.A.: Einführung in die Psychologie. Informationsaufnahme und -verarbeitung beim Menschen. Berlin, Heidelberg, New York 1981 (Kognitive Psychologie)

Motschnig R., Nykl, L.: Konstruktive Kommunikation. Stuttgart: Klett-Cotta 2009 (E-Learning)

Pohl, M.: Hypertext und analoge Wissensrepräsentation. Frankfurt 2003 (Hypertext, E-Learning)

Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H.: Interaction Design. Beyond Human-Computer Interaction. New York 2002 (Human-Computer Interaction)

Clark, R.C., Mayer, R.E.: E-Learning and the Science of Instruction. San Francisco 2003 (E-Learning)

Klauer, K., J., Leutner, D. (2007) Lehren und Lernen. Einführung in die Instruktionspsychologie. Weinheim, Basel: Beltz

Hasselhorn, M., Gold, A. (2006) Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren. Stuttgart: Kohlhammer

Vollmeyer, R., Brunstein, J. (Hrsg.) (2005) Motivationspsychologie und ihre Anwendung.Stuttgart: Kohlhammer

Links: Victorian Web: http://www.victorianweb.org/

Perseus: http://www.perseus.tufts.edu Scratch: http//scratch.mit.edu/

Language

German