185.A02 Foundations of Program Construction This course is in all assigned curricula part of the STEOP.
This course is in all assigned curricula part of the STEOP.
This course is in at least 1 assigned curriculum part of the STEOP.

2013S, VU, 2.0h, 2.9EC

Properties

  • Semester hours: 2.0
  • Credits: 2.9
  • Type: VU Lecture and Exercise

Aim of course

Technical and Methodological Knowledge

  • Basic and background knowledge about the construction of programs in a strongly typed object-oriented programming language (Java)
  • Systematic and constructive approach to the construction and evaluation of programs

Cognitive and Practical Skills

  • Abstract and system-oriented mindset in programming
  • Ability to use simple formal and informal methods in the construction and evaluation of programs

Social Competencies, Innovation and Creativity

  • Self-organisation and personal responsibility
  • Intellectual curiosity in programming

Subject of course

  • Goals of and a notion of quality in programming
  • Abstract model (= object or abstract machine) described by a program
  • Basic programming language constructions and their usage
  • Assertions (formal and informal) and test cases for the specification and evaluation of program behavior
  • Addressing runtime errors (debugging, exception handling, program analysis)
  • Use of programming environments and tools
  • Problem solving strategies, data structures and algorithms
  • Implementation of lists, stacks and trees
  • Recursion in data structures and algorithms
  • Principles of object-oriented programming (data abstraction, subtyping, polymorphism, inheritance)
  • Use of standard libraries
  • Input and output as well as the internal representation of data
  • Primitive use of genericity and concurrency
  • Safer programming (sources of danger and prevention)
  • Pointers to and examples in other programming languages to increase the interest in programming

 

Additional information

ECTS breakdown: 1.9VO, 1.0UE

Lecturers

Institute

Course dates

DayTimeDateLocationDescription
Mon15:00 - 16:0004.03.2013 - 24.06.2013GM 1 Audi. Max.- ARCH-INF Lecture
Mon15:00 - 16:0004.03.2013 - 24.06.2013Kuppelsaal Lecture
Mon15:00 - 16:0004.03.2013 - 24.06.2013Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Mon15:00 - 16:0004.03.2013 - 24.06.2013Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Thu13:00 - 14:0007.03.2013 - 27.06.2013GM 1 Audi. Max.- ARCH-INF Lecture
Thu13:00 - 14:0007.03.2013 - 27.06.2013Kuppelsaal Lecture
Thu13:00 - 14:0007.03.2013 - 27.06.2013Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Thu13:00 - 14:0007.03.2013 - 27.06.2013Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Wed10:00 - 12:0013.03.2013 - 26.06.2013Hörsaal 15 Meeting
Mon13:00 - 15:0018.03.2013 - 24.06.2013Hörsaal 15 Meeting
Mon18:00 - 19:0018.03.2013 - 24.06.2013Hörsaal 15 Group meeting
Tue17:00 - 18:0019.03.2013 - 25.06.2013Hörsaal 15 Meeting
Thu17:00 - 18:0021.03.2013 - 27.06.2013Hörsaal 15 Meeting
Foundations of Program Construction - Single appointments
DayDateTimeLocationDescription
Mon04.03.201315:00 - 16:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Mon04.03.201315:00 - 16:00Kuppelsaal Lecture
Thu07.03.201313:00 - 14:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Thu07.03.201313:00 - 14:00Kuppelsaal Lecture
Mon11.03.201315:00 - 16:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Mon11.03.201315:00 - 16:00Kuppelsaal Lecture
Wed13.03.201310:00 - 12:00Hörsaal 15 Meeting
Thu14.03.201313:00 - 14:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Thu14.03.201313:00 - 14:00Kuppelsaal Lecture
Mon18.03.201313:00 - 15:00Hörsaal 15 Meeting
Mon18.03.201315:00 - 16:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Mon18.03.201315:00 - 16:00Kuppelsaal Lecture
Mon18.03.201318:00 - 19:00Hörsaal 15 Group meeting
Tue19.03.201317:00 - 18:00Hörsaal 15 Meeting
Wed20.03.201310:00 - 12:00Hörsaal 15 Meeting
Thu21.03.201313:00 - 14:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture
Thu21.03.201313:00 - 14:00Kuppelsaal Lecture
Thu21.03.201317:00 - 18:00Hörsaal 15 Meeting
Mon08.04.201313:00 - 15:00Hörsaal 15 Meeting
Mon08.04.201315:00 - 16:00Prechtl-Saal kleiner Teil Lecture

Examination modalities

Der vermittelte Stoff gliedert sich in drei aufeinander aufbauende Teile:
* Allgemeinwissen über die Programmierung und erste illustrierende Beispielprogramme
* Sprachkonzepte in Java und ihre Anwendung in grundlegenden Algorithmen und Datenstrukturen
* Vorgehensweisen in der Programmierung zur Erreichung der notwendigen Softwarequalität

Die Beherrschung des Stoffs der drei Teile wird getrennt voneinander überprüft.
Für eine insgesamt positive Beurteilung der Lehrveranstaltung ist eine positive Beurteilung von jedem der drei Teile notwendig.
Ist die Beurteilung eines Teils negativ, so ist auch die Gesamtbeurteilung negativ.
Ist die Beurteilung jedes einzelnen Teils positiv, ergibt sich die Gesamtbeurteilung aus den gewichteten Beurteilungen der drei Teile, wobei der erste Teil zu 25% und der zweite und dritte Teil zu je 37,5% zur Gesamtbeurteilung beiträgt.

Course registration

Begin End Deregistration end
21.02.2013 00:00 10.03.2013 23:59

Curricula

Study CodeObligationSemesterPrecon.Info
033 526 Business Informatics Mandatory1. SemesterSTEG
Course requires the completion of the introductory interview STEG
true
Course belongs to the introductory and orientation phase ("Studieneingangs- und Orientierungsphase")
033 532 Media Informatics and Visual Computing Mandatory1. SemesterSTEG
Course requires the completion of the introductory interview STEG
true
Course belongs to the introductory and orientation phase ("Studieneingangs- und Orientierungsphase")
033 533 Medical Informatics Mandatory1. SemesterSTEG
Course requires the completion of the introductory interview STEG
true
Course belongs to the introductory and orientation phase ("Studieneingangs- und Orientierungsphase")
033 534 Software & Information Engineering Mandatory1. SemesterSTEG
Course requires the completion of the introductory interview STEG
true
Course belongs to the introductory and orientation phase ("Studieneingangs- und Orientierungsphase")
033 535 Computer Engineering Mandatory1. SemesterSTEG
Course requires the completion of the introductory interview STEG
true
Course belongs to the introductory and orientation phase ("Studieneingangs- und Orientierungsphase")

Literature

No lecture notes are available.

Previous knowledge

No previous knowledge is required.

Accompanying courses

Miscellaneous

Language

German